Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
logo
Mobil menu

NMT/NME

Hvad er NMT?

Neurosequential Model of Therapeutics (NMT) er ikke en specifik terapeutisk teknik eller interventionsform; det er en måde at skabe overblik over et barns historie og aktuelle funktionsniveau både færdighedsmæssigt, emotionelt og relationelt. Målet med NMT er at bidrage til et detaljeret billede af barnet således at familie, undervisere, terapeuter og andre relevante fagfolk på bedst mulige måde kan imødekomme barnets behov og udviklingspotentiale. 

NMT-modellen er en biologisk-respektfuld og udviklingsorienteret tilgang til at arbejde med menneskelig udvikling og aktuel funktion hos sårbare/udsatte børn.       

Hvad er NME?

Neurosequential Model in Education (NME) udspringer af NMT og har til formål at hjælpe undervisere med at forstå elevers adfærd og funktionsniveau. 

Målet med NME er at uddanne undervisere i grundlæggende begreber inden for neurosekventiel udvikling, og derefter give dem kompetencer til at anvende denne viden i undervisnings- og læringssammenhænge. Ligesom NMT er NME ikke en specifik intervention; det er en måde at uddanne skolepersonale i viden om hjerneudvikling og udviklingstraumer og hvordan man anvender denne viden i arbejdet med elever både i og uden for klasselokalet; ikke mindst hos sårbare/udsatte elever.

En NMT-vurdering

En NMT-vurdering er en multidimensional afdækning og vurdering, baseret på neurobiologisk viden, pædagogiske observationer, socialfaglig viden samt psykiatrisk og psykologisk viden, der kan bidrage til at fastsætte og målrette interventioner og foranstaltninger for et specifikt barn. 

Den neurosekventielle tilgang bygger på fire centrale elementer:

Barnets udviklingspsykologiske historie: Først indsamles viden om timing, karakter og alvor af udviklingstraumet, belastende oplevelser og omsorgssvigt samt relationelle styrkesider, der er forbundet med øget resiliens. Man indsamler denne viden fra så mange kilder som muligt og tilsammen vil dette give et billede af udviklingsbanen i de forskellige faser af barnets liv, og denne viden vil pege mod, hvorledes dette kan have påvirket barnets udvikling.

Barnets aktuelle funktionsniveau: Her vurderes barnets aktuelle funktionsniveau med fokus på barnets styrker og sårbarheder, relationelle kompetencer samt graden af ”forbundethed” til barnets relationelle netværk (familie, venner, lokale fællesskaber og kultur). 

Ved at afdække, hvilke hjerneregioner der rummer styrker og sårbarheder, er det muligt at udforme en arbejdsmodel for barnets hjerne. Dette gør det muligt, at udarbejde en såkaldt ”brainmap” (hjernekort, red.) af barnets aktuelle hjerneorganisering og funktionsniveau. Når barnets hjernekort er udformet, er det muligt at udvælge og tilrettelægge terapeutiske, pædagogiske og stimulerende interventioner med udgangspunkt i barnets konkrete udviklingsmæssige styrker og udfordringer. 

Behandlingsplan: Her udvælges og tilrettelægges pædagogiske, berigende og terapeutiske oplevelser med udgangspunkt i barnets udviklingspsykologiske behov samt hjernekort. 

Implementering: Til sidst implementeres behandlingsplanen med efterfølgende tilsyn med implementeringen og effekt af planen samt gennemførelse af eventuelle tilpasninger.

Hvorfor NMT?

Den neurosekventielle tilgang bidrager til en højt nuanceret viden, der gør det muligt at møde barnet på den bedst mulige måde. 

Hos Læringscenter Himmerland handler det i høj grad om barnets læringsforudsætninger. Et barn, der har oplevet stor udviklingsmodgang, er som oftest ikke læringsparat, idet barnet fokus ligger helt andre steder. For os er det derfor altafgørende, at vi får skabt stabilitet, tryghed og balance hos barnet, således barnet bliver læringsparat og får mulighed for, at udnytte sit læringspotentiale.