Seksualpolitik

Sundheds- og seksualpolitik på Læringscenter Himmerland - Januar 2021

Indledning

Seksualitet er en integreret del af ethvert menneskes personlighed – som mennesker har vi et grundlæggende behov for nære relationer, kontakt, varme, intimitet og seksualitet, uanset om vi lever med eller uden nedsat funktionsevne.

Formål er at:

• understøtte eleverne i at udvikle en sund seksuel adfærd, der er præget af mest mulig selvstændighed.

• understøtte eleverne i at få en sund seksuel udvikling, der passer til deres kognitive niveau.

• understøtte at eleven udvikler sin egen kropsbevidsthed.

• have fokus på at ikke hensigtsmæssig seksuel adfærd forebygges med en tidlig indsats, før den seksuelle adfærd kan blive et egentligt problem.

• forebygge seksuelle krænkelser og overgreb.

Guidelines for elever:

• Af hensyn til den enkelte elev skal påklædningen være passende til konteksten.

• Eleverne må gerne have indbyrdes kæresterelationer, de må holde i hånd, kramme og ”tante-kysse”.

• Eleverne skal gennem undervisningen få viden om egne og andres grænser.

• Sprogbruget mellem eleverne, og mellem personale/elever er positivt, opbyggende og respektfuldt.

• Eleverne skal lære at færdes på de sociale medier, hvorfor bl.a. faget Skills arbejder indgående med dette.

• Mobiltelefoner må som udgangspunkt ikke anvendes i skoletiden, og vi henviser til den særskilte mobilpolitik.

Guidelines for personale

• Personalet arbejder individuelt med sundhed og seksualitet, herunder grænser og forebyggelse af krænkelser og overgreb. De individuelle mål beskrives i elevens undervisningsplan. Der arbejdes f.eks. med metoder fra bogen ”Autisme & Seksualitet – hvordan?”

• Personalet er ansvarlige for, at undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i elevens kognitive niveau og forudsætninger.

• I forhold til kæresterelationer mellem elever, er personalet opmærksomme på om relationen er ligeværdig og hensigtsmæssig.

• Personalet er ansvarligt for et opbyggende, positivt og respektfuldt sprogbrug, og personalet skal fremstå som rollemodeller også dette henseende

• Personalet skal klæde sig kontekstbestemt, f.eks. til svømning bruger man badedragt og ikke bikini. Personalet må ikke klæde sig udfordrende. Samtidig understreges det at personalet gerne må have en intern opmærksomhed på påklædning.

• Personalet er opmærksomme på, at elevens seksualitet ikke må drøftes med forældrene i de tilfælde hvor eleven er over 15 år, undtagelsen hertil findes i værdispringsreglen.

• For at Sundheds- og Seksualitet politikken bliver et dynamisk redskab, er arbejdet med sundhed og seksualitet et fast punkt på de ugentlige teammøder.

• Personalet er ansvarlige for at kende til Læringscenter Himmerlands beredskabsplan, og være bekendt med hvordan der skal handles i tilfælde af overgreb mv.

Forældre

• Som forældre kan I forvente, at personalet møder jeres børn fordomsfrit og åbent i forhold til sundhed og seksualitet generelt og på individniveau.

• I kan forvente at Sundhed og Seksualitet er et emne som bliver drøftet med eleverne løbende, og at der bliver opsat individuelle mål for jeres barn. Målene vil blive drøftet med jer til f.eks. skole/hjem- samtaler, og målene vil ligeledes fremgå af barnets undervisningsplan.

• Har I som forældre behov for viden, sparring mv. i forhold til barnets sundhed og seksualitet står vi altid til rådighed.

Ledelsens ansvar

• Ledelsen er ansvarlig for, at beredskabsplanen gennemgås med nyansatte, således den nyansatte er bevidst om handlemåder i tilfælde af overgreb mv. Ledelsen kan uddelegere opgaven.

• Ledelsen er ansvarlig for, at Sundheds- og Seksualpolitikken revideres en gang årligt på et personalemøde.

• Ledelsen og personale er ansvarlig for at være opdateret omkring ny viden på området.

• Ledelsen er ansvarlig for at udbrede Bekymringsbarometeret fra Janus Centret, som skal forefindes på opslagstavlen i hvert teamrum.

Seksualpolitik.pdf

Shape Created with Sketch.