Mobbepolitik

Den vitale holdånd gennem stærke trivsels - og læringsfællesskaber

Mobbepolitik på Læringscenter Himmerland

Hvad er mobning?

Mobning er både handling og personlig oplevelse. Når et menneske ekskluderes og udelukkes fra fællesskabet er det mobning.

Det er særdeles ødelæggende for mennesker og må aldrig finde sted.

På Læringscenter Himmerland (LCH) tager vi voksne ansvar for at skabe og vedholde en kultur, hvor vi alle:

• Passer godt på hinanden

• Har det sjovt sammen

• Hjælper hinanden - og øver os i at spørge om hjælp

• Vi forstår og rummer at alle er forskellige og gør deres bedste

• Vi sætter spot på den gode adfærd og belønner den

•

Vi betragter fællesskab, ”holdånd” og rummelighed som den største sociale værdi, og det er den vi alle, psykisk og socialt, vokser af at være en del af.

Gennem følelsen af et ”fælles vi” vokser den sunde fornemmelse af et ”kerne jeg”.

Kulturen starter hos de voksne

De voksne på Læringscenter Himmerland skaber et godt og mobbefrit læringsmiljø gennem positive relationer, aktiviteter,

et alment dannende fokus og gennem et positivt opbyggeligt sprog. Vi tør kigge på vores egen samværsform og kommunikation,

ligesom vi anerkender og udbygger hinandens faglige perspektiver gennem nysgerrig refleksion og kommunikation.

Vi er meget opmærksomme på, hvilke værdier og etiske perspektiver vi bærer ind i den pædagogiske og didaktiske læringskontekst,

da vi ved, hvor stor betydning det har for elevernes trivsel i fællesskabet.

Vi ser forskellighed hos hinanden som en værdi, der kan bidrage til, at vi hver især bliver endnu dygtigere til vores arbejde med børnenes/elevernes udvikling

som socialt ansvarlige individer. På Læringscenter Himmerland arbejder vi ind i den overbevisning at en væsentlig kompetence hos fremtidens menneske vil

være evnen til at indgå i, tage vare på, føle ansvar og forstå værdien i gode relationer.

Det kræver et liv i daginstitutionen og i skolen, hvor alle er rummet og føler sig væsentlige, ansvarlige og som en del af noget større end dem selv.

Et mobbefrit miljø på Læringscenter Himmerland

At arbejde med det gode fællesskab er alles ansvar. Det er Ledelses, personalets, forældres og børnenes, hver på vores niveau og rolle.

På LCH arbejder vi kontinuerligt og forebyggende med mobning, ligesom vi øjeblikkeligt vil gribe ind, hvis det sker.

Det betyder helt konkret, at vi samler det stillads af voksne omsorgspersoner omkring børnene/eleverne, som hjælper til med at genetablere det vigtige fællesskab.

Det forebyggende arbejde består af en pædagogisk metode, som er baseret på en mentaliserende og neuropædagogisk tilgang, vores etiske perspektiv om magtforhold,

samt mange forskellige pædagogiske læringsaktiviteter. Vi arbejder f.eks. med legen som et redskab til trivsel og udvikling. Vores leg kalder vi joyful playing – eller, neuroaffektiv leg.

Digital mobning

Hvert halve år arbejdes der i hver børne/elevgruppe med digital etik på nettet.

Når skolen oplever, at der er tilfælde, hvor eleverne ikke har en hensigtsmæssig digital adfærd, vil skolen kontakte hjemmet.

Herefter etableres der et samarbejde mellem hjemmet, skole og eleverne, således at det gode samarbejde i et trygt lærings/og trivselsmiljø kan fortsætte.

Ledelsens ansvar

På Læringscenter Himmerland vil enhver henvendelse fra børn, forældre og personale der handler om mobning blive taget meget alvorligt, og der vil straks blive handlet herpå.

Personale og forældre/omsorgspersoner vil blive samlet og i fællesskab vil vi beslutte, hvordan vi vil gribe det an-  altid med udgangspunkt i vores pædagogik og menneskesyn.

Der vil blive afholdt hurtigt opfølgende evalueringsmøder.