Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
logo
Mobil menu

Personalet

Efter mange års virke som specialskole for børn og unge med særlige behov er det helt naturligt, at det tilknyttede personale har opnået en høj ekspertviden i undervisningen af og arbejdet med eleverne. Forældresamarbejdet har en stor rolle i skolens virke, og personalet har for øje, at de nære omsorgspersoner har en specialiseret viden om det enkelte barn.

På baggrund heraf er der en tæt kontakt mellem skole og hjem, så barnet får de bedste muligheder. Personalet på Læringscenter Himmerland har forskellig faglig baggrund alt efter hvilken stilling de varetager på stedet.

Personalets faglige baggrund er således:

  • Speciallærer
  • Musiklærer uddannet fra Nordjysk Musikkonservatoriet
  • Specialpædagoger
  • Social- og sundhedshjælper
  • Socialpædagog
  • Pædagogmedhjælper
  • Pædagogiske assistenter
  • En enkelt kok – som arbejder med at lære børnene at begå sig i et køkken, samt lave sund og nærende kost 
  • Fysioterapeut
  • Talepædagog

 

Personalet har oven på de forskellige grunduddannelser forskellige relevante kurser. Eksempelvis neuro-pædagogik med særligt fokus på mennesker med udviklingshæmning, neuropsykologi, sanseintegration, tegnsprog, musikterapi, testredskaber i mentalisering, palmar, Marte Meo, læring gennem leg, sansemotorik,  didaktik og tegn-til-tale. Ud over det pædagogiskfaglige aspekt af medarbejdernes kompetencer, besidder medarbejderne også stor viden omkring pleje og omsorg, herunder eksempelvis håndtering af sonde og stomi, og personlig hygiejne. 

Arbejdet med den enkelte elev foregår i et tæt tværfagligt samarbejde, hvilket er en måde hvorpå undervisningen tilrettelægges bedst muligt for den enkelte elev. Medarbejderne har særlig øje for elevens udviklingspotentialer, og besidder en grundholdning som fokuserer på elevens styrkesider. Ud fra dette skabes et rum for læring baseret på den enkelte elevs udviklingsniveau. Målet for alle elever på skolen er livsduelighed, udvikling og selvhjulpenhed på alle livets områder, samt at afhjælpe eller begrænse virkningerne af psykiske, fysiske eller sensoriske funktionsnedsættelser.

På Læringscenter Himmerland arbejdes der ud fra en neuroaffektiv og mentaliserende pædagogik, hvor der er lige dele fokus på læring og udvikling hos den enkelte. I placeringen af eleverne tages der højde for vigtigheden af at hver elev har ligesindede at spejle sig i, og nogen at have et fællesskab med. I de forskellige teams er der fokus på at udnytte faggruppernes styrker og kompetencer til gavn for den enkelte elev. Undervisningen i folkeskolens fag og fagområder tilrettelægges under særlig hensyntagen til den enkelte elevs indlæringsforudsætninger.

På skolen anvendes et bredt undervisningsbegreb, hvor der arbejdes med læring og forudsætninger for læring i alle daglige situationer, og på alle tider af dagen. Der tages udgangspunkt i elevens sammenhængende udvikling, og udgangspunktet ses som et hele ud fra sansning, tilknytningsmønstre, elevernes faglige kompetencer, relationelle forudsætninger, mentaliseringsevne, grundlæggende motorisk udvikling, basal kommunikation og kognitiv udvikling. 

Vi sætter en ære i at koble ”hjerne med hjerte”, og nøgleord som omsorg, anerkendelse, glæde og tryghed er grundlæggende værdier.

Kulturen på arbejdspladsen bærer præg af et stort engagement, arbejdsglæde samt en høj grad af faglig viden/nysgerrighed, og evnerne til at føre det ud i praksis. Kulturen der praktiseres er med til, at gøre skolen til en helt særlig arbejdsplads og skole.